Hi-Fi Rush – Heeft een lekker gevoel voor ritme

Na de horroravonturen in de werelden van The Evil Within en Ghostwire Tokyo neemt Tango Gameworks een wilde bocht naar de muzikale wereld van Hi-Fi Rush. In deze kleurrijke wereld gids je eeuwige optimist Chai met een gevoel voor ritme naar de finish door via de combat te surfen op de muziek. En het beste van al? Je hoeft zelfs geen vast ritme te hebben, de game is toegankelijk voor iedereen. Je mag zelfs zeggen dat Hi-Fi Rush het beste werk is dat Tango Gameworks al heeft uitgebracht, en deze keer ook op PlayStation 5.

Als het niet het beste is, dan is het zeker het origineelste. Chai bezoekt de campus van Vandelay Technologies in de hoop om zijn rechterarm in zwachtels te laten vervangen door een cybernetisch model. Hij haalt het tot op de operatietafel en door een (on)gelukkige samenloop van omstandigheden belandt zijn muziekspeler op zijn borstkas net voor de ingreep. Zodra Chai wakker wordt, heeft hij niet alleen een gloednieuwe arm, maar zit zijn muziekspeler ook nog eens verwerkt in zijn borstkas waardoor hij letterlijk leeft op het ritme van de muziek. De robots van de campus bestempelen hem als een defect model en achtervolgen hem, waardoor Chai zich genoodzaakt voelt om niet alleen op de beats van muziek zich te beschermen, maar ook om de hogere top van Vandelay Technologies te confronteren, samen met de bondgenoten die hij onderweg tegenkomt.

Om die talloze robots en de bosses te lijf te gaan, sla en mep je op de beat van de muziek die constant afspeelt, van begin tot einde. Met een lichte en zware aanval komen zo verschillende combo’s met andere resultaten tot stand, en dat gevoel voor ritme hou je best goed aan: lichte aanvallen volgen elkaar snel op per beat, maar bij zware aanvallen laat je een beat tussen. Aanvankelijk is dat wennen, maar je ontwikkelt daarvoor zeer snel een gevoel. Nieuwe moves unlock je tussen de lineaire levels door in de hideout zodat de mogelijkheden evenredig uitbreiden met de types vijanden die zich introduceren. Als je dat gevoel voor ritme niet meteen te pakken hebt, dan hoef je je geen zorgen te maken. In-game kun je eenvoudig een hulpmiddel aan- en uitzetten dat de beat letterlijk aangeeft. De combat is daardoor toegankelijk voor iedereen en biedt steeds een helpende hand, zelfs voor de meer complexe moves.

De levels stralen deze muzikale beat ook constant uit als je goed oplet: pompjes, fabrieksbanden en machines werken aan datzelfde tempo op de muziek zodat je altijd ondergedompeld blijft in deze sfeer. Gelukkig beperkt de gameplay zich niet enkel tot rondlopen en groepen robots ontmantelen in het ritme: er zitten meerdere platformsecties in die ook op dezelfde slag te werk gaan en zorgen voor wat broodnodige variatie.

Een muziekgame zonder muziek zou uiteraard niet veel voorstellen, maar het draagt des te meer bij dat Tango Gameworks niet enkel opteerde voor eigen gitaarwerk, maar ook muziek van o.a. The Black Keys en Nine Inch Nails voorop plaatst in de wereld van Hi-Fi Rush. Er is nagedacht over streamers en content creators die graag de game willen delen met anderen; er zit een streamer-modus inbegrepen waarmee alle gelicenseerde muziek vervangen wordt door eigen gemaakte tracks. Er is dus duidelijk nagedacht over de kleinere details.

Minpunten terugvinden in deze game is net als het aandachtig luisteren naar een optreden van een topartiest en een valse noot proberen te spotten – ze zijn gewoon haast volledig afwezig. Niet elk optreden kan echter even feilloos verlopen en Hi-Fi Rush heeft misschien een paar details die zeker een beetje aandacht verdienden. Voor een platformer is het opmerkelijk dat er geen animatie bestaat om je aan richels op te trekken bij een sprong. Die ‘ledge grab’ ontbreekt waardoor je soms knullig een paar platformsecties tot een goed einde probeert te brengen. Laat het echter geweten zijn dat het bij muggenziften blijft; grafisch is alles top, de audio en voice acting zijn uitstekend, door de vele upgrade-opties heb je steeds genoeg uit te breiden en als je de game hebt uitgespeeld, kun je oude levels opnieuw spelen om nieuwe gebieden te bereiken of andere bonus features uit te proberen.

Er wordt door criticasters vaak smalend uitgehaald naar Xbox en “het gebrek aan topgames uit eigen stal”. Het zal dan toch niet liggen aan Hi-Fi Rush, want zowel op papier als in de praktijk is dit een game die van creativiteit barst. Dat gevoel voor ritme voel je terug in de originele combat en de upbeat soundtrack. Zo goed als alles is uitmuntend afgewerkt en laat je achter met een glimlach. Hun instrumenten zijn correct afgestemd en de kernboodschap is goed aangekomen: dit is een geslaagd optreden dat Tango Gameworks gerust nog eens mag herhalen.

Plaats een reactie